Saturday, November 27, 2010

November 27th, 2010

Today it's the 20th birthday of my close friend Zlata, and since a lot of things have happened I wrote a text for her (not sure if she'll be reading it though, I'll tell her to read it anyway once she gets back [she's abroad with her husband]) in Swedish:

Jag har ingen aning om vilket datum det var, men vi träffades för första gången på Gidde, klass 7b, oj oj oj... Var kan man börja? Vi tillhörde olika grupper - som inte alls tyckte om varandra speciellt mycket. Efter mitt jobbiga kompisbyte lärde jag känna dig och jag kan ärligt säga att trots att det gjorde så jäkla ont just då, skulle jag göra det om och om igen, för dig. Vi klickade, sådär som man bara klickar med ett fåtal personer under sin livstid och jag blev positiv igen, du gjorde mig så.

Flera år, massa kvällspromenader och många stalkade spanjorer senare och vi är fortfarande kvar i Västerås, men du är hela 20år. Du har förändrats, du har till och med gått och gift dig, kvinna! Om du var den 15åriga Zlata igen som spionerade på 8:or i fönsterna, skulle du då ha en aning? Tiden går så snabbt och jag har nog inte riktigt hängt med i dina förändringar. Det är synd, men det kan inte hjälpas. Folk förändras, we don't know what tomorrow will bring... Visst hoppas jag att vi alltid ska vara vänner, men jag märker ju att världen fört oss åt olika håll, vi valde olika vägar i livets labyrint, för vi startade ju med två helt olika kompasser (så filosofisk jag är~).

Även om vi någon gång tappar kontakten helt (jag vet, så ska man ju inte tänka), så vill jag att du ska veta hur mycket du betyder för mig, hur mycket jag verkligen uppskattar alla stunder vi haft tillsammans; stalkat killar i iskallt regn, skolkat från skolan bara för att ha en mysig filmdag tillsammans, herregud - vi har ju t.om. gift oss utanför hemskunskapen i Giddes korridor! Nu ses vi knappt och det är tråkigt, men jag är stolt över dig, stolt över den bästa vän du varit, stolt över den fina människan du är och stolt över den fantastiska person jag vet att du kommer att bli. 20 år, Zlata, tiden går så fort! Tillbringa den väl, lev livet, gå efter dina drömmar, carpe diem! Och kom ihåg; life is what you make it, så vad du än gör i livet är jag tacksam att få vara en det av det. Jag är så glad för din skull för allt du lyckats med hittills och det låter astöntigt dessa 4-5år senare, men
kossor 4-life ♥

xoxo

5 comments:

Omid said...

oh its really surprising for me that a Swedish girl married when she was 19!
I am sure would never come to this blog cuz when people get married they'll forget everything! ;)

anyway I appreciate your kindness for writing a letter to a close friend! :)

goodluck

Omid said...

"I am sure would never come to this blog cuz when people get married they'll forget everything! ;)"

in the above quote I have forgotten to write she after "sure"!
the correct form would be :

"I am sure she would never come to this blog cuz when people get married they'll forget everything!"

this is important! :D

Omid said...

oh Tilde, look at the date of picture!

that's for 3 years ago!
can you believe how fast time is going!? :)

Omid said...

oh , I read the letter! sorry but I am curious to read everything!

you had a really good time and memories with her!
but see how you love a friend that you didn't like her at all at first! :)

z said...

AAAAH!!! Tilde <3 Jag gråter nu...

Förlåt :(